אבקות חלבון ונשירת שיער

9 בJanuary 2010 מאת: admin

ספורט אצלי בדם מגיל צעיר ובשנים האחרונות אני מקפיד לבקר את חדר הכושר כמה שיותר, סוג של התמכרות. על חדר הכושר ששייך לרשת ידועה אני יכול לכתוב המון, כולל על הטיפוסים המעניינים שמנויים בו, אבל אני אתמקד כמובן במה שעל הפרק – השיער.

מי שמתאמן עם משקולות יודע שאי אפשר להתקדם בלי תוספי תזונה. לפתח מסת שריר אתה פשוט חייב להוסיף אבקת חלבון מי גבינה מינימום. תאורטית, לא צריך אבקות חלבון, זה בתנאי שאתה אוכל מספיק חלבונים, אבל בפועל רוב האנשים לא אוכלים את הכמויות שצריך. מי שמתאמן צריך תזונה משופרת, ולא רק חלבון. התזונה צריכה להיות אחרת, עם יותר קלוריות ומרכיבים אחרים. אני לא נכנס לכל נושא התזונה, אבל יכול לומר באחריות שאתה יכול להתאמן שנים בלי להתקדם אם התזונה שלך לא מספיק טובה. תזונה משפיעה על האימון שלך ועל התוצאות שלו. בשנים האחרונות, עם צמיחת המודעות לספורט ופריחת מועדוני הכושר בארץ יש גם פריחה בתחום אבקות החלבון. יש חנויות שמוכרות תוספי תזונה, הם נמכרים גם באינטרנט וגם בחדרי הכושר וכמובן – כל הזמן נכנסים מוצרים ומותגים חדשים.

השאלה היא – האם אבקות חלבון מזיקות בכלל ולשיער בפרט.

אבקות חלבון הן בדרך כלל שם כללי לאבקות שיש בהן חלבון מי גבינה. חלבון נמצא בבסיס פרמידת המזון. הוא המרכיב התזונתי החשוב ביותר ובלעדיו בני האדם ויצורים רבים לא יכולים לחיות (אלא אם כן אתה פרה או חיה שלא אוכלת בשר או חלבונים). אבקת החלבון היא פשוט חלבון שמופק מגבינה. בתהליך הייצור של גבינה מופקים מים שיש בהם תכולה גבוהה של חלבון. כשהם מיובשים ניתן לבודד את החלבון לאבקה. כמובן שבתהליך הפיכתה למוצר לספורטאים מוסיפים ויטמינים וכו, אבל הבסיס הוא פשוט – חלבון כמו כל חלבון שאתה צורך במזון רגיל. אבקת חלבון לא מזיקה, להיפך. גם כשמדברים על שיער – חלבון הוא מרכיב חיוני לייצור וצמיחה של שיער וחוסר בחלבון פוגע בו. בתזונה שלנו יש מספיק חלבון לשיער ונדיר שיש חוסר, בעיקר אצל גברים. אצל נשים המצב שונה בעיקר אימוץ של דיאטות או אי הקפדה על תזונה. בכל מקרה, גם תזונה לא מאוזנת לא תגרום לנשירה בלתי הפיכה, וגם אם תאכל מעולה ותהיה בשיא הכושר – זה לא ישפיע על התקרחות גברית טיפוסית. אתם בטח מכירים ספורטאים קרחים ואנשים שלא עשו ספורט בחיים עם שיער מלא ולהיפך. אבקת חלבון היא תוסף שנועד לבנות את השריר אחרי מאמץ ולאפשר לו לגדול. השיער לא אמור להיות מושפע.

אז למה יש אנשים שחושבים שזה כן מזיק לשיער? אני אתן לכם דוגמא פשוטה, 90% מהמדריכים בחדר הכושר שלי מקריחים ואני יכול להניח ברמה גבוהה של וודאות שהם לוקחים תוספי תזונה (חלק ראיתי). אלו שלא הם הצעירים יותר. האם זה מקרי? אולי זה מקרי, אולי זה נובע מתוספים? השאלה היא איזה תוספים לוקחים. יש תוספים שהמטרה שלהם הגדלת הפרשת הטסטוסטרון. יש גם מוצרים שלא חוקי לייבא אותם או להשתמש כמו סטרואידים עם הרכב כימי דומה לטסטוסטרון, אבל עדיין יש אנשים שמתשמשים בהם, בעיקר בודיבילדרים. מי שהולך על המוצרים שמשפיעים על רמות הטסטוסטרון – זה באמת יכול להשפיע ולגרום להתקרחות. אבקת חלבון רגילה לא משפיעה על רמת ההורמונים. טסטוסטרון לא נוצר מחלבון, הוא נוצר מכולסטרול ומשומן. הוא גם לא גורם לייצור של יותר טסטוסטרון. קיים איזה מיתוס שאימון גורם לעלייה ברמות הטסטוסטרון בדם, אבל זה לא נכון. מה שנכון הוא שהפרשת הטסטוסטרון מושפעת מאופי האימון ועוצמתו. אם כבר, אימון שומר על איזון ואפילו מוריד את הכמות בדם. מחקרים אצל אצנים הראו ירידה כנראה כי ההורמון נמצא בשימוש של השרירים. בנוסף, עם הגיל יש ירידה בכמות, ואימון שומר על רמות קבועות של הורמונים חשובים, כולל הורמון הגדילה, ומאט את תהליך הירידה עם הגיל. אם אימון היה גורם לעליה בכמות הטסטוסטרון בדם, הרבה אנשים היו מקריחים רק בגלל זה.

מאידך, יש עניין יש רגישות של אנשים מסויימים למרכיבים שונים באבקת החלבון. יש אנשים שרגישים ללקטוז, לכן אבקת חלבון עם לקטוז לא טובה עבורם. בכל מקרה, נשירת שיער לא קשורה לעניין. לגבי אבקת קריאטין, זה כבר דבר קצת אחר. קריאטין זו אבקה שגורמת לניפוח של השריר ולספיחת מים וגם לשיפור בתוצאות. יש הרבה מאמרים בעד ונגד (בעד – היצרנים והמשווקים וגם לא מעט משתמשים, נגד – רופאים או אנשי מקצוע אחרים שטוענים שיכול להגרם נזק לכליות ושאין מספיק מחקרים לטווח ארוך שבדקו את בטיחות השימוש בו). קריאטין מיוצר בגוף באופן טבעי בכמויות קטנות, כלומר אין צורך לקבל אותו ממקור חיצוני בשונה מחלבון רגיל. יש אנשים שלא מגיבים אליו טוב, ויש לו תופעות לוואי ידועות כגון אי נוחות בקיבה ורעידות בשרירים. על קריאטין קשה לי לומר אם הוא משפיע או לא, הוא חומר “חזק” יחסית שנותן תוספת כוח משמעותית למתאמני כח. הוא אמנם עשוי מכמה חומצות אמינו, אבל השימוש בו מוגבל לסייקלים – סייקל זה תקופה קצובה בזמן של שימוש, בשונה מאבקת חלבון שאפשר לקחת בלי הגבלה. יתכן, שההשפעה הפיזיולוגית של קריאטין יכולה להשפיע על תהליכים פיזיולוגיים אחרים, בכל מקרה אני לא מכיר מחקר שהראה קשר בינו לבין נשירת שיער, אבל אני לא יכול לומר שקריאטין בטוח כמו אבקת מי חלבון רגילה (יש על זה המון דיונים בפורומים שקשורים לפיתוח גוף).

  • Share/Bookmark
מופיע בקטגוריות: טיפולים טבעיים,נשירת שיער
תגיות:

תגובות

6 תגוובת על ”אבקות חלבון ונשירת שיער“
  1. תומר says:

    אני מקבל סחרחורת כל פעם אחרי שאני שותה אבקת חלבון

  2. ליאור says:

    אני התחלתי לקחת תוסף עם קריאטין, וטולי אני הוזז אבל מרגיש שיש לי נשירה יותר חזקה מפעם

  3. אבי says:

    מר ישראל החדש שי בוביס(שאני מכיר אותו אישית) הוא בן 34 עוד מעט משתמש בטונות של אבקת חלבון ומי יודע מה עוד ויש לו שיער מלא ככה שזה משפיע רק מי שיש לו נטייה גנטית

  4. חסוי82 says:

    מי שיש לו רגישות גנטית ל-DHT יקריח ומי שאין לו לא יקריח, לא חשוב כמה חלבון הוא יצרוך.
    אלה עם הרגישות יכול להיות שקצב ההתקרחות שלהם ישתנה במידה מסוימת משינויים כמו אימונים פיזיים בגלל השינוי ברמות הטסטוסטרון, שממנו נגזר ה-DHT, אולם לא עצם ההתקרחות עצמה אם תקרה או לא.

  5. דרס says:

    אני חושב שהנשירה נובעת מזיעות וזה פוגע בשיער וכמובן מי שמתאמן מזיעה יותר אז רואים ספורטאים קרחים

  6. admin says:

    אין קשר בין הזעה להתקרחות. זה רק גנטי. אם אין לך נטיה להקריח לא תקריח וזהו. אם יש לך נטייה אז ישנם גורמים חיצוניים שונים שיכולים להאיץ אותה.
    למשל מי שיש לו נטיה וגם מרים משקולות אז העליה אצלו בטסטוסטרון ולכן גם ב-DHT שנובעת מהרמת המשקולות ותזונה תומכת תאיץ אצלו את התההליך.

הוספת תגובה

Spam Protection by WP-SpamFree