רפי הבלורית – כתבתה של שרית מנחם ב-themarker

18 בDecember 2009 מאת: admin

במוסף סוף השבוע של עיתון themarker שנקרא markerweek מהתאריך 17.12.09 התפרסמה כתבת ענק על התקרחות. כתבת ענק זה אומר 4 עמודים שלמים, אחת הכתבות הגדולות ביותר שראיתי אי פעם בעברית על התקרחות. שם הכתבה “רפי הבלורית” על משקל “יפי הבלורית” (למי שזוכר את מילות השיר -“ונזכור את כולם, את יפי הבלורית והתואר…” ששומעים כל יום זיכרון ועצמאות ברדיו, האמת הבחירה בשם לא משהו לדעתי אולי בגלל הקונטקסט).

קראתי את הכתבה, פשוט כי במקרה הפנו את תשומת ליבי אליה, אחרת לא הייתי יודע כי אני לא מנוי לעיתון הארץ (שאיתו בא גם themarker). לא מצאתי את הכתבה באתר של themarker אז לצערי אין לי לינק להשאיר לכם, במידה והיא תעלה שם אני אוסיף אותו.

עדכון – הנה הלינק לכתבה:

http://www.themarker.com/tmc/archive/arcSimplePrint.jhtml?ElementId=skira20091217_1135476

הכתבה מבוססת בעיקר על מידע שהתקבל מדר’ אלכס גינצבורג “רופא עור ומומחה להשתלות שיער” משפט שמוצמד לו כמעט בכל אתר או כתבה שקראתי אי פעם, כולל לאחרונה כשקיבל בערך 2 דקות לדבר בתוכנית של לונדון וקירשנבאום. אז קודם כל כמה מילים על דר’ גינצבורג, לפני שאני נכנס קצת לכתבה עצמה.

דר’ גינצבורג הוא רופא עור המתמחה בהשתלות שיער. מה שאני הכי מעריך אצלו, זה החריצות. מדובר גם ללא ספק במי שבנה לעצמו שם של גורו בתחום השתלות השיער ונשירת השיער, מעמד לו זכה בזכות אותה חריצות, שלדעתי לא תמיד טובה לסובלים מנשירת שיער ומאוד טובה לדר’ הנכבד ותיכף אסביר מדוע.

החריצות של דר’ גינצבורג מתבטאת גם באינטרנט. יש לו 2 אתרים בעברית:

http://www.hairtransplant.co.il – האתר של הקליניקה שלו להשתלת שיער.

http://www.hairloss.co.il – אתר תדמית שנותן מידע ומקדם 2 מוצרים, מיד ארחיב.

הוא גם פעיל ברוב הפורומים בתחום בישראל כולל באתר doctors, מה שיוצר מצב שכמעט בכל מדיה בנושא בארץ אתה נתקל בו. הוא מופיע כמסביר וממליץ באתר הישראלי של פרופסיה, יש לו קליניקה פרטית להשתלת שיער והוא פעיל מאוד גם ברמה העולמית, כולל מתן הרצאות והדרכות בכל העולם.

לא ברור לי איך דר’ גינצבורג מספיק לעשות כל כך הרבה דברים, אבל כל הכבוד. הצרה מתחילה לדעתי כמו בכל תחום כמעט, כמתחילה להווצר זיקה בין המלצות המומחה למוצרים שהוא מקדם, כלומר כשהוא מתחיל לקדם מוצרים ולהרויח מהם.

דר’ גינצבורג למי שלא יודע הוא היבואן של מוצרי toppik בישראל, זו האבקה שמפזרים על הראש שעשויה שהחומר שממנו עשוי השיער ונצמדת אליו ומעלימה את הדלילות. הוא גם מקדם את פרופסיה. ברגע שרופא מקדם מוצר, נשאלת השאלה האם כשהוא ממליץ עליו זה כי המוצר אכן טוב, או כי הוא מקדם אותו כדי להרויח. באתר http://www.hairloss.co.il הוא מקדם את toppik (אפשר להזמין דרך האתר) ואת ספרו החדש יחסית בנושא נשירת שיער. toppik גם משווק למספרות, כך שניתן להשיג אותו (במחיר גבוה בהרבה מהמחיר באיביי) לפעמים במספרה.

כאן מתחבר העניין לכתבה ב-markerweek, שגרמה לי לחייך. כיוון שמדובר בכתבה שמיודעת לכולם, היא כנראה יוצאת מנקודת הנחה שרבים מהקוראים אינם מבינים כמעט דבר בכל מה שקשור לנשירת שיער ונותנת מידע בסיסי, המתבסס ברובו על מידע שאומר או מוסר דר’ גינצבורג עם כמה הבלחות של “עדויות” של אנשים שמצדיקים את הנאמר …”צביקה (שם בדוי), קירח למחצה אומר כי הסיפור האישי שלו תומך בתאוריה של גינצבורג….”. הקטע הזה הצחיק אותי מאוד, הרי אין תמונה ואין שם משפחה, למה שם בדוי? ומה היא התאוריה של גינצבורג? שהיום מקריחים מוקדם הרבה יותר מבעבר… לא ברור לי למה מיוחסת התאוריה הזו לגינצבורג, הרי זו תופעה עולמית.

עיקר הכתבה הוא בעצם חזרה על השאלות והתשובות מהתוכנית של לונדון וקישנבאום בערוץ 10 בה התארחו דר’ גינצבורג ודר’ עופר נורדהיימר (היסטוריון של התרבות וחוקר אינטרנט מאוניברסיטאת ת”א) שגם מתראיין בכתבה, מה שהופך אותה לסוג של מקצה שיפורים להופעתם המשותפת בתוכנית הטלויזיה. גם נורדהיימר עונה באותם מילים כמעט על מה שנשאל (או אמר) בתוכנית.

נראה שהכותבת שרית מנחם בחרה לעשות עבודה קלה, היא משאירה את הבמה לדר’ גינבורג ועושה לו יחסי ציבור מעולים. היא גם מזכירה את סדרת התוכניות של טל ברמן, מקריח מפורסם, בנושא ההתקרחות שנעשתה לפני שנה או יותר, שבה הוא מציין באופן שטחי מאוד והומוריסטי למדי חלק מהטיפולים המוכרים נגד נשירת שיער. המוצרים המוצגים בכתבה כ”פתרונות בולטים להתמודדות עם הקרחת הגברית” הם toppik (זוכרים מי היבואן?), פרופסיה (כנסו לאתר פרופסיה, דר’ גינצבורג שם, הנה קישור), השתלת שיער (בכתבה נכתב “גינצבורג הוא הדמות הבולטת בישראל בתחום השתלות השיער” ומצוטט כאומר לגבי מתחריו “היו עוד, אבל הם לא היו טובים והם הפסיקו”) ומינוקסידיל, כלומר 3 מתוך 4 הפתרונות המוצגים הם פתרונות שלדר’ גינצבורג יש אינטרס כזה או אחר בשיווקם בישראל. באותיות הקטנות מתחת ל”פתרונות” כתוב – מקור: דר’ אלכס גינצבורג, כלומר הכותבת קיבלה את הפתרונות ממנו, במקום לעשות בדיקה ולבחור בעצמה מה להציג. מעניין שלא מופיעים אף פתרונות מתחום המוצרים הטבעיים, או פתרונות אחרים, יתכן כי דר’ גינצבורג רואה בהם ישאבלוף (למרות שהוא כן כולל את הפתרון של ויטמינים עבור נשים) ואין אזכור במילה אחת למסרק הלייזר או טכנולוגיית הלייזר, למרות שההיירמקס קיבל אישור FDA ונחשב כטיפול יעיל בנשירת שיער, אני יכול רק לומר בהקשר זה שהמפיץ הבלעדי של היירמקס בישראל אינו דר’ גינצבורג. כיוון שהדר’ מצוטט כאומר ש”פרט לשני פתרונות מוכחים (פרופסיה ומינוקסידיל) שום דבר לא עובד”, אציין כי אני, שאמנם לא למדתי רפואה אבל אני קצת מתעניין בתחום, חושב אחרת ואני לא היחיד…

מה אהבתי בכתבה

הכתבה דנה גם באספקט החברתי .דר’ גינצבורג מצוטט כאומר שלפני 5 שנים הוא עשה סקר בהשתתפות 100 נשים ו-80% מהנשים בגילאי 20-30 אמרו שלא היו יוצאות עם קרח! אבל 55% מבנות 30-40 אמרו שכן (כמעט כמו הסקר הקטן שאני עשיתי… כתבתי על זה פוסט – מה נשים רוצות) ואם היה עושה את הסקר היום לדעתו המספרים היו משתפרים לטובת הקרחים – פשוט כי יש המון קרחים וזה הפך לדבר מקובל. הכתבה נותנת בסיסי למתחילים אם כי חסר ולא מדוייק וכמובן – לא מרחיבה על פתרונות נוספים ועל איך אפשר לחסוך ים כסף אם קונים אות המוצרים הללו באינטנרנט (מינוקסידיל או טופיק באיביי למשל).

אהבתי את הצד הקצת רכילותי של הכתבה, הרי בלי צהוב אי אפשר, אז דר’ גינצבורג מציין שהשתיל שיער למפורמים רבים בישראל אך מסרב לציין את שמם (אני יכול לנחש כמה), ובעיקר נותן שמות של פוליטיקאים כמו ברלוסקוני, קדאפי, מובארק ומה שקרע אותי מצחוק – “סטיבן סיגל, עבר השתלה וגם משתמש בטופיק”. אני מבין שדר’ גינצבורג בקשר צמוד עם סטיבן סיגל (אמן האייקידו וכוכב סרטי האקשן סוג ב’) ויודע שהוא משתמש בטופיק ולא במוצר אחר. מה שיש לסיגל על הראש בסרטים אלו פאות, מי שזוכר את סרטיו הראשונים ללא פאה משנות ה-80 “ניקו” למשל – היה לו שיער דליל ומפרצים, והיום בסרטים יש לו גוש שחור סינטטי עם קוקו.

מה לא אהבתי בכתבה

אני מאוד מעריך את דר’ גינצבורג, אבל אני לא מת על כתבות שבאות לקדם איש ספציפי או אינטרסים מסחריים שלו. אני לא מסכים לזה שרק פרופסיה ומינוקסידיל עובדים ואני יכול להעיד שיש עוד טיפולים שעוזרים, מנסיון שלי ושל אחרים. לידיעת כולם – toppik הוא לא המוצר הקוסמטי היחיד עם אבקה לשיער, יש לו מתחרים זולים ממנו גם בארץ, למה לא מזכירים את זה בכתבה?

בכתבה מציינת הכתבת את המחירים של המוצרים המומלצים על ידי גינצבורג:

פרופסיה (“300 שח, כל קופות החולים מסבסדות את התרופה כיום כך שמחירה לצרכן הוא 200-250 שח”). נו באמת. אז זה 300, 250 או 200? אם הן מסבסדות, אז זה לא 300, כי אי אפשר להשיג את התרופה ללא מרשם ואי אפשר לקבל מרשם ללא חברות בקופת חולים. מה המחיר ירד ל-200? לא ידוע לי על זה, מי שקנה ב-200 מזומן להודיע בתגובות לפוסט. יש מצב שהכותבת לא עשתה בדיקה למחיר?

מינוקסידיל – “מחירו של מיכל מינוקסידיל 80 מ”ל… הוא כ-145 ש”ח”. הקורא התמים עוד יאמין שזה נכון. באיביי זה עולה חמישית מחיר. לפרייר הממוצע שקונה בפארם זה עולה 145. ומי קונה בקבוק אחד?

טופיק – 150-200 שח. באיביי עולה חצי מחיר, ויש מתחרים לטופיק כמו HSR שעולים עוד פחות.

הכותבת מציינת את המחיר בישראל ושוכחת את האפשרות שיש חלופות ושהמחיר האמיתי שאפשר לשלם בקניה באינטרנט יכול לחסך לקורים הרבה כסף (ואיפה דר’ עופר נורדהיימר, שמתראיין בכתבה ונחשב חוקר אינטרנט, למה הוא לא מתייחס לכל נושא קניית מוצרים לשיער באינטרנט במחירים זולים משמעותית?).

שורה תחתונה

בישראל דר’ גינצבורג נחשב לסמכות העליונה בתחום נשירת השיער והשתלת השיער, בזכות ולא בחסד. הוא אדם רציני עם רקורד ונסיון. הבעיה היא כשאין מקורות סמכות נוספים. איפה כל האחרים? איפה דעות מנוגדות, המלצות על טיפולם אחרים, המלצות לצרכנות נבונה, השוואת מוצרים והשוואת מחירים? יכול להיות שאין משתילי שיער מומחים אחרים בישראל?

הכתבה היא אחלה פרסומת לגינצבורג ואני חייב להודות שהוא יודע לקדם את עצמו מצויין ומגיע לו כל הקרדיט שבעולם על החריצות המדהימה שלו, אולי בגלל שאין אנשים כמוהו בתחום בישראל (אם זה המצב חבל מאוד) אנחנו שומעים כמעט רק עליו.

המצב הזה מראה שישראל נמצאת מאחור ביחס לארה”ב ומקומות אחרים שם התחום רחב מאוד, יש הרבה מומחים, מוצרים, ודעות בכלי התקשורת ובאינטרנט. זו גם הסיבה שאני ממליץ לכל אחד להפעיל שיקול דעת ולא לקבל כל המלצה של מומחה אחד כתורה מסיני אלא לבדוק, להשוות, ללמוד קצת את הנושא ואז לבחור את דרך הפעולה.

  • Share/Bookmark
מופיע בקטגוריות: נשירת שיער
תגיות:

תגובות

8 תגוובת על ”רפי הבלורית – כתבתה של שרית מנחם ב-themarker“
  1. סמי says:

    תודה לך על הפוסט שכרגיל מוסיף ענין וידע.
    אשמח – באם זאת לא טרחה מרובה – אם תסרוק את הכתבה לבלוג,נשמעת כתבה מענינת מאוד.

    תודה.

  2. אסף says:

    פוסט טוב .
    לא נראה לי שאפשר היה לסקור את הפתרונות האחרים כי הם לא נחשבים פתרונות קונבנציונלים ואין בארץ מישהו בקליבר של דר גינזבורג שיעמוד מאחוריהם אז לא נראה לי שתהיה כתבה עליהם בעיתון מרכזי.גם בעולם זה לא יקרה מחוץ לגבולות האינטרנט באתרים הספציפיים.
    לדר גינזבורג יש אינטרס בקידום של טופיק והשתלות שיער אבל אני לא רואה איך יש לו אינטרס בפרופסיה.הוא לא בית מרקחת ולא היחיד בארץ שיכול לתת מירשם.אנשים זורקים בקלות את הטענה שהוא או רופאים אחרים מקבלים אחוזים על כל מירשם שהם נותנים אבל שוכחים שזה נגד החוק . רופא שנתפס על כזה דבר יאבד את הרשיון שלו .

  3. admin says:

    בארה”ב מסרק הלייזר מוצג הרבה פעמים בשורה אחת עם מינוקסידיל ופרופסיה בגלל שקיבל אישור FDA. אם אפשר היה לסקור את טופיק שהוא בכלל קוסמטי – אפשר היה לסקור מוצר טבעי אחד לפחות ולציין שהוא לא קיבל אישור FDA, ולהזכיר את מסרק הלייזר.

    אין לי צל של ספק שלגבי פרופסיה הכל נעשה לפי החוק, לא יתכן שגינצבורג או רופא אחר מקבלים כסף ממרק יצרנית פרופסיה או מכל חברת תרופות אחרת.

    מה שחברות התרופות עושות הן שולחות תועמלנים רפואיים לרופאים מובילים, שמציעים להם לקדם את התרופות. התמורה יכולה להיות זימון להרצות בכנס או מענק מחקר למשל, כלומר אין מדובר בתשלום לכיסו של הרופא אך עדיין לרופא נוצר אינטרס עקב התקשרותו עם אותה חברה. הדבר ידוע ומקובל בכל העולם שרופאים מקדמים תרופות ויש קשר בין רופאים לבין החברות.

    כשמדובר למשל בתרופות מתחרות אף רופא לא ילך ויקדם את שתיהן בו זמנית, הוא בהחלט בוחר צד והולך איתו. רופא שמקבל זמן מסך באתר של חברת תרופות מובילה מקבל יחסי ציבור ופרסום מעולים וחברת התרופות מקבלת הכרה מרופא שהוא שם בתחום.

  4. admin says:

    סמי הוספתי את הקישור לכתבה בפוסט

  5. עוז says:

    למבוטחי קופת חולים מכבי עם ביטוח משלים (“מגן כסף” או “מגן זהב”), פרופסיה תעלה 220 ש”ח במקום 290 ש”ח, בקנייתה בבתי המרקחת של מכבי.

  6. יונתן says:

    פוסט משובח. תודה.
    עושה רושם שאם תשאל את ד״ר גינזבורג איזה יום היום, הוא כמובן יענה לך ״פרופסיה ומינוקסי״…

  7. נ יר says:

    אני חבר במכבי זהב, המחיר נכון להיום במכבי פארם הוא 190 שקל ל30 גלולות.

  8. דוגרי says:

    טוב שהם לא שכחו גם לומר שם את התופעות לוואי הכי מסוכנות לגברים מבחינת המשכיות.
    פרופסיה עם תופעות לוואי הרסניות לאחוז גבוה (אתם יכולים לבדוק באינטרנט אני לא ממציא) לכך שגברים מגיעים למצב שהזרע שלהם דליל בעיות בזיקפה עד לעקרות.
    אתם רוצים שיער או שלא יעמוד לכם בחיים? כאילו לא בטוח שלא יעמוד לכם גם לא בטוח שיהיה לכם שיער
    אבל מה יותר משנה לכם ?

    אם אתם משתמשים רק במינוקסי לנגזרותיו יש גם קצף של רוגיין
    כל מה שאתם קונים כמו מebay לא בארץ. בארץ ישחטו אתכם חבל מיותר ובאמת ביזבוז.
    12 בקבוקים כלומר טיפול לשנה עולה 250 300 שקל באיביי
    בארץ לפי מה שכתוב בקבוק 145 כפול 12 תעשו את החישוב זה בטוח לא 250 ולא 300 .

הוספת תגובה

Spam Protection by WP-SpamFree