5 השלבים שעובר המקריח הממוצע

7 בJune 2009 מאת: admin

אליזבת’ קובלר-רוס (1926-2004) הייתה פסיכיאטרית שזיהתה 5 שלבים שקיימים באבדן ואבל לפי הסדר: הכחשה, כעס, התמקחות, דיכאון והשלמה. השלבים רלוונטיים לכל גבר שמאבד שיער או מקריח (עקב התקרחות גברית טיפוסית), רק שלרוב הוא כלל לא מודע לכך שהוא עובר אותם:
1. הכחשה: יש לך בעיה אבל אתה לא מוכן לקבל את העובדה שהיא קיימת, אז אתה מתעלם, מדחיק או משכנע את עצמך שאין שום בעיה. בהקשר של נשירת השיער, אם אתה מזהה נשירה אתה רוצה להאמין שזה זמני, טבעי, מקרי או כל סיבה אחרת. המפרצים בשיער גדלים, רואים את הקרקפת דרך השיער שהופך דליל יותר, אבל אתה לא מוכן להודות בכך. לא יכול להיות שזה קורה לך, בעיקר אם אף אחד לא אמר לך שום דבר וגם אם אמרו, אתה לא מוכן להכיר בכך. המאפיינים של שלב זה:
א. אתה מסתפר קצר בצדדים ומשאיר יותר למעלה, או מסתפר קצר ואחיד (שמעת שזה בריא לשיער).
ב. אתה מסתרק בצורה שבה שיער מלא יותר מחפה על אזורים דלילים (“הלוואה וחיסכון”).
ג. אתה נזכר בשחקני קולנוע עם מפרצים בשיער וחושב שזה יפה (ברוס וויליס בשנות ה-90).
ד. אתה מתחיל לשים לב לשמפו שאתה משתמש בו ובוחר שמפו לגבר, שמפו לתינוק, או כל שמפו שנראה לך שהוא בריא יותר משמפו רגיל ונמצא על המדף באחת מרשתות הפארם.
ה. אתה חושב שאתה בדיוק ככה כבר שנים ושזה פשוט מבנה השיער שלך.
ו. אתה מסתכל על אחרים ושמח שאתה לא במצב שלהם, כלומר אתה חושב שמצבך טוב.

שלב ההכחשה יכול לקחת זמן רב, לעיתים שנים, כיוון שפסיכולוגית נדרש זמן לקבל את העובדה שאתה מקריח. תורמת לכך העובדה שתהליך ההתקרחות הוא איטי והדרגתי בדרך כלל, מה שגורם לך להתרגל למראה הנוכחי שלך ולשכוח מה היה פעם. שלב ההכחשה מסתיים ברגע שאי אפשר יותר להתעלם מהסימנים.

2. כעס: השלב אחרי שלב ההכחשה, בשלב הכעס האסימון נופל, אתה מבין שאתה בבעיה. אתה קולט שעד עכשיו הכחשת, מה שמכעיס אותך יותר. אתה נלחץ ומגיב באופן אמוציונאלי. המאפיינים של שלב זה בהקשר של נשירת שיער הם חזרה על סעיפים א’ ו-ב’ כאשר שאר הסעיפים כבר לא רלוונטיים. אתה כבר לא חושב שמפרצים זה יפה, הבנת שסתם שמפו לא יעזור והבנת שנכנסת לסטטיסטיקה. שלב זה מתאפיין בתגובה רגשית, אתה כועס על עצמך, על הגורל שלך, על הגנטיקה שלך, על ההורים שלך שהורישו לך את הנטייה להתקרחות ובעצם על כל העולם. אתה מרגיש סוג של אבדן שליטה. המלצה אישית, כדאי להתגבר במהירות על הכעס, אין בו שום תרומה למאבק בנשירה (להיפך, לחץ נפשי תורם לנשירה) ועדיף לכוון את האנרגיות לטובת מציאת פתרונות.

3. התמקחות: בשלב ההתמקחות אתה מתחיל לבדוק את הפתרונות לבעיה. אתה לא מוכן לקבל את המציאות כפי שהיא ומבין שסתם לשבת ולכעוס לא יביא אותך לשום מקום ואתה חייב לפעול. אתה לא מוכן לקבל את המצב הזה ורוצה למצוא פתרון מהיר שיחזיר אותך למצב בו היה לך שיער מלא או לפחות לראות שיפור במצב ומרגיש שאתה חייב להשיג שליטה בתהליך שיביא לעצירת הנשירה ולצמיחה מחודשת. שלב זה מתאפיין בחזרה על סעיפים 1א’ ו-1ב’, ובחלק מהפעולות הבאות (חלק – כיוון שאתה מודע רק לקיומם של חלק מהדברים הבאים):
א. אתה מתחיל לקרוא מידע על שיער ונשירת שיער ומנסה להבין את הסיבות.
ב. אתה מתחיל לחפש מוצרים וחומרים שיפעלו נגד נשירת השיער.
ג. אתה מתחיל להשתמש במוצרים וחומרים שונים גם בלי לדעת עליהם מספיק.
ד. אתה שואל אנשים מה לעשות ומחפש כאלה עם ניסיון בתחום.
ה. אתה מתחיל להתעניין בתזונה נכונה ותזונה שתורמת לשיער בריא.
ו. אתה הולך לרופא עור והוא מציע לך חלק או כל הנ”ל: אבחון במעבדה של הסיבה לנשירה (בדרך כלל פרטי, בתשלום) אוו בדיקה גנטית (יש בדיקה גנטית שיכולה לנבא בהסתברות של 70% התקרחות גברית טיפוסית) וכמובן הטיפול התרופתי הקלאסי – מינוקסידיל ופרופסיה.
ז. אתה מתחיל לקרוא מידע על השתלות שיער גם אם אין לך כוונה לעשות השתלה.
ח. אתה בודק את עצמך מאה פעם ביום מול המראה ומחפש נקודות אור וסימנים לשיפור.
שלב ההתמקחות מאופיין הרבה פעמים בבלבול ובלחץ. אתה רוצה פתרון מהיר שיעבוד מיד אבל אין לך בעצם מושג מה באמת עובד, מה מתאים לך, כמה זמן לוקח לטפל, איך מטפלים ומתי אפשר לצפות לראות תוצאות. אין ספק שקיים קושי להתמודד עם כמות המידע והפתרונות המוצעים. הקושי להתמודד וחוסר הניסיון עלולים לגרום לטעויות.
טעויות שרבים עושים בשלב זה:
א. בחירה לא נכונה או לא מתאימה של פתרונות וטיפולים.
ב. מעבר מהיר בין טיפולים בלי לתת זמן לטיפול הנבחר לעבוד.
ג. אי מילוי ההוראות הנדרשות בטיפול.
ד. ויתור וייאוש אם הטיפול שנבחר לא עבד במקום לנסות פתרון אחר.
ה. צפייה לפתרון מיידי מהיר.
ו. ייאוש, דיכאון וויתור מתוך אמונה שלמעשה אין דרך אמיתית לפתור את הבעיה.
שלב ההתמקחות הוא השלב החשוב ביותר כי בו אתה בעצם מקבל את ההחלטה, האם אתה נלחם או האם אתה מקבל את המצב כמו שהוא, כלומר האם אתה עושה מה שניתן כדי למצוא פתרון או שאתה מוותר. הטעות העיקרית בשלב ההתמקחות היא הרצון לפתרון מיידי מהיר. כשאין פתרון מהיר קל מאוד לוותר ולעבור מייד לשלב 4 (דיכאון) או 5 (השלמה).

למי שחושב שיש פתרון מיד ועכשיו לנשירת השיער כדאי שיכניס לעצמו טוב לראש:

המלחמה בנשירת השיער היא ארוכה ואיטית. לרוב נדרש לשלב בין כלים ואמצעים שונים. צריך סבלנות, התמדה ואורך-רוח עד שרואים תוצאות. במרבית המקרים ניתן לראות התחלה של תוצאות (עצירת הנשירה) רק אחרי מספר חודשים ותוצאות נראות לעין (צמיחה מחודשת) רק לאחר כשנה או יותר. המלחמה בנשירת שיער אינה מיועדת לחסרי סבלנות, לעצלנים ולאלו שאינם מוכנים להלחםהאם אתה אחד שמוותר או אחד שנלחם?

4. דיכאון: שלב הדיכאון יכול להגיע מיד אחרי כל אחד מהשלבים הקודמים 1-3. דיכאון יכול להגיע מיד לאחר שנגמר שלב ההכחשה, כשהמציאות טופחת על הפנים, מיד אחרי שלב הכעס, או מיד אחרי שלב ההתמקחות כשנעשות טעויות ומסתבר שאין פתרון מהיר, או כשאתה פשוט מרגיש שעשית כל מה שאפשר וכלום לא עזר. הסיבות לדיכאון הן תחושת ייאוש וחוסר אונים, פגיעה בדימוי העצמי והביטחון העצמי, בתחושת הגבריות (או הנשיות אצל נשים) ופחד מההשלכות החברתיות של להראות לא כמו פעם. שלב הדיכאון, כמו דיכאון מכל סוג, מתבטא בהסתגרות, מצבי רוח ועוד. משלב הדיכאון ניתן לחזור לכל אחד מארבעת השלבים האחרים, דיכאון יכול להוביל לתחילת התהליך, למצב של הכחשה שבו אתה רוצה להאמין שמצבך טוב ממה שהוא באמת, לכעס (כחלק ממצב הרוח) ואף לחזרה לשלב ההתמקחות ולחיפוש חוזר אחרי פתרונות. חשוב לדעת שלחץ נפשי רק תורם ומגביר נשירת שיער (ראה קישור) לכן אין במצבי רוח שום טעם, למרות שזה לא פשוט להתמודד עם תהליך אבדן השיער.
מי שעובר הלאה לשלב החמישי, עבורו התהליך מסתיים.

5. השלמה: קבלת המציאות כפי שהיא ללא ניסיון להלחם בתופעת הנשירה, אם מחוסר רצון להתעסק בעניין ואם לאחר ניסיון או ניסיונות שלא צלחו לטפל בנשירה. בשלב זה מפסיקים בדרך כלל להתעסק בנושא השיער. המאפיינים את שלב זה:
א. קונים מכונת גילוח טובה.
ב. עושים גלאח או מסתפרים קצר מאוד.
ג. מפסיקים לחפש פתרונות.
ד. מתחילים לחשוב שקרחת זה סקסי (ויש הרבה מאוד נשים שחושבות ככה).
ה. נזכרים שיש הרבה כוכבי קולנוע וספורט קרחים (מייקל ג’ורדן, ברוס וויליס של מת לחיות 4, ווין זידל, ג’ייסון סטייטאם ועוד).
ו. מבינים שזה ממש לא סוף העולם, כמעט כל גבר מאבד או יאבד שיער וזה בעצם להיות כמו רבים וטובים אחרים.

יש לציין כי החל משלב ההתמקחות יש רבים שיתחילו להשתמש בפתרונות קוסמטיים פשוט כדי להראות טוב יותר במקביל לטיפול. טיפול קוסמטי פופלארי מאוד שאינו דורש זמן, השקעה גבוהה או מאמץ הוא התרסיסים מסוג טופיק ו-HSR שנותנים לשיער מראה מלא גם אצל בעלי שיער דליל.

  • Share/Bookmark
מופיע בקטגוריות: נשירת שיער
תגיות: ,

תגובות

3 תגוובת על ”5 השלבים שעובר המקריח הממוצע“
  1. עוז says:

    פשוט נכון אחד לאחד!
    אני קורא את המאמר ואני מרגיש שקראו לי תמחשבה

  2. admin says:

    תודה:)

  3. חדש פה says:

    חחח בידיוק ככה אחד לאחד!

הוספת תגובה

Spam Protection by WP-SpamFree